Ako spoločnosť AZ CAR zvýšila efektivitu svojho skladu

KODYS SLOVENSKO - CASE STUDY - optimalizácia a zefektívnenie skladových procesov v AZ CAR

Spoločnosť AZ CAR s.r.o. poskytuje náhradné diely pre viac ako 400 typov osobných a úžitkových automobilov.
Od založenia maloobchodnej predajni v Gbeľanoch so zameraním na priamy predaj a rozvoz náhradných dielov do autoservisov, AZ CAR s.r.o. pôsobí na slovenskom trhu od roku 2001.
Ako veľkoobchod a distribútor náhradných dielov firma postupne rozširovala svoje pôsobenie v regióne – Žilina, Rajec, Prievidza, neskôr Považská Bystrica, Bytča a Trenčín.
Vďaka výstavbe novej distribučnej haly, 83 rozvozovým autám a tímom 120 ľudí, dnes firma AZ CAR s.r.o. distribuuje náhradné diely 2 až 3 krát denne po celom Slovensku.

Pôvodný stav:

Spoločnosť AZ CAR s.r.o. eviduje viac ako 330 000 položiek na sklade, z toho 85-90% je aktívnych.
Na rozlohe 2000 m² s regálovým systémom vo viacerých úrovniach (4 poschodia) boli jednotlivé položky rozdelené podľa dodávateľov, čím dochádzalo k neefektívnemu využitiu kapacity skladu. Množstvo tovaru, rôznorodosť tovaru a balení, ako aj frekvencia potrebných úkonov zvyšovalo náročnosť na fungovanie skladu ako celku. Garancia rýchlosti dodania v rámci B2B distribúcie náhradných dielov bola podmienkou pre spoločnosť AZ CAR. Spoločnosť garantuje dodanie tovaru na druhý deň od objednania v rámci celého Slovenska.
Prerozdeľovanie tovaru do 83 rozvozových áut na viaceré smery s dynamický rastúcim objemom tovaru, spôsobovalo chybovosť a prieťahy distribúcie v rámci partnerskej siete. Špecifický proces prioritizácie, kde podniková predajňa riešila prednostné vybavovanie objednávok, komplikoval organizáciu skladu.
Distribučný sklad je napojený do ERP systému Helios Orange. Skladníci pracovali pomocou „pera a papiera“. Papierové podklady slúžili na výkon logistických operácií. Pri príjme a výdaji, ako aj samotných presunoch v sklade, museli skladníci všetko zaznamenávať ručne. Na elimináciu chybovosti zaviedla spoločnosť viackrokovú kontrolu v postupných krokoch vychystávania. Nutné opatrenia zamestnávali ľudské kapacity administratívou.

„Naša spoločnosť si vytvorila pozíciu na trhu a naši zákazníci nakupujú od nás pravidelne. Ich lojalitu si veľmi ceníme. Garancia dodania a presnosť vybavovania objednávok je u nás prvoradá.“ 

Miroslav Staník, konateľ spoločnosti AZ CAR s.r.o

 

Zavedenie WMS systému

Implementácia HighJump Warehouse Edge trvala 3 mesiace. Jej súčasťou bolo vytvorenie a otestovanie rozhrania na ERP Helios Orange. Implementácii predchádzali podrobná analýza všetkých procesov, vytvorenie mapy skladu až po zaškolenie obsluhy a osobná asistencia pri spustení systému.   

Hlavné ciele

  • zefektívnenie skladových procesov
  • zrýchlenie expedície počas 3-zmennej prevádzky
  • zníženie miery chybovosti

Sekundárne ciele

  • prehľad skladových zásob v reálnom čase s prepojením na B2B systém
  • optimalizácia ľudských zdrojov a rýchlosť adaptácie nových, resp. sezónnych zamestnancov
  • zefektívnenie kapacity sklady
  • reporting pre požadované vyhodnocovanie

Vytváranie reportov, je ďalším benefitom pre riadiacich pracovníkov. Generované dáta slúžia dokonale pre organizovanie jednotlivých skladníkov. „Vždy sme chceli motivovať naších ľudí a zároveň im zjednodušiť prácu. Mobilné terminály, slúžia ako pracovné nástroje skladníkom, tí sú presnejší a ich práca je bezpečnejšia. WMS systém nám dáva k dispozícií informácie o výkonnosti a my vieme motivovať ešte viac.“

Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ CAR s.r.o

Už v prvom týždni po zavedení WMS HighJump Warehouse Edge dokázala spoločnosť vybaviť 13 345 objednávok, 29 095 riadkov.
Aktuálne pracujú zamestnanci na 3 zmeny / 7 dní v týždni, pričom v najväčšej špičke pracuje až 25 skladníkov a priemer sa pohybuje okolo 15 skladníkov, 2234 objednávok, 4450 riadkov.
Systém je nastavený na dynamický rast a spoločnosť AZ CAR s.r.o. má tak k dispozícií možnosti zavádzať nové postupy a technológie s využitím WMS systému.